Wat is de Organische Reach van Facebook berichten?

In dit artikel:

Facebook doet regelmatig grote aanpassingen in hun algoritmes. De tijdlijn verandert, andere berichten krijgen prioriteit, of zelfs andere gebruikers.

Als jij anno 2019 zelf een bericht plaatst, wordt dit vrijwel altijd gezien op de timeline van familie en vrienden. Vooral degenen waar je het meest mee communiceert op Messenger. Maar merken klagen steen en been: Waar blijft het bereik? Het lijkt minder en minder te worden…

Wij krijgen regelmatig de vraag of organische reach zo beperkt wordt, dat adverteren nodig is. Een gemiddelde post van een bedrijfspagina bereikt namelijk nog maar ~3% van het publiek. We leggen daarom uit hoe je hier mee kunt omgaan en in welke gevallen een organische campagne nog zin heeft.

 

Wat betekent organisch bereik?

Organisch: Onbetaald (ook wel: “op natuurlijke wijze ontstaan”)

Een organisch bericht kan worden geplaatst vanaf een persoonlijk of een bedrijfsprofiel. Waar je deze ook plaatst, je bereikt altijd een deel van je volgers. Dit heet organisch bereik: Het aantal mensen dat wordt bereikt door jouw gratis bericht.

 

Hoe groot is het bereik van de gemiddelde Facebook post?

Het bereik van een bericht verschilt per post en per pagina. Het gemiddelde ligt op dit moment tussen de 2.5% en 6% van de gebruikers.

Als een post binnen de eerste uren na het plaatsen veel interest cues ontvangt, zoals likes, comments en andere zogenoemde “betekenisvolle betrokkenheidsacties” (zoals het delen op Messenger) dan zal de post aan meer mensen worden vertoond.

Tot eind 2018 leek Facebook af en toe op een advertentieplatform, waar toevallig wat berichten uit je sociale kring op stonden. Gebruikers lieten dit en masse weten.

“Recently we’ve gotten feedback from our community that public content — posts from businesses, brands, and media — is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.”

Zuckerberg reageerde door de Newsfeed af te stemmen op ‘meer berichten van familie en kennissen, gericht op het verbinden van mensen in plaats van het consumeren van content’. Wat ons betreft een positieve boodschap: Terug naar het fundament van social media, waarop mensen met elkaar verbonden worden.

 

Het bereik van Organische Facebook posts, in cijfers:

2012: Eerste experimenten met bereik

Sinds het ontstaan en de adoptie van Facebook (2007) door groot publiek, begon het platform te experimenteren en veranderen. Het gemiddelde bereik van een organisatie pagina tot deze periode was 16%.

2014: Toename advertentieruimte

Het grote verval van organisch bereik, ten goede van de adverteerders. Er wordt een grote hoeveelheid advertentieruimte beschikbaar gemaakt, wat ten koste gaat van het bereik van zowel persoons- als bedrijfsprofielen. De cijfers variëren per onderzoek, maar de 16% die in 2012 nog behaald werd, verdampte tot slechts 2% tot 6.5% aan bereikte volgers. Betrokkenheid daalde voor merken gemiddeld met 20%.

2016: Halvering organisch bereik organisatiepagina's

Meer misère voor organisaties met organische campagnes: Facebook verhoogt de focus op content van vrienden en familie, opnieuw. Dit gaat ten koste van fan- en organisatie pagina’s. Tot half 2016 daalde het gemiddelde bereik van deze pagina’s met nog eens 52%. Een gemiddelde Facebook pagina bereikt slechts 2% van zijn volgers.

2017: Introductie Nieuwsfeed

Facebook brengt drastische vernieuwingen toe aan de Newsfeed. Er wordt een nieuwe Newsfeed geïntroduceerd, waarop alleen nog posts van organisaties staan. Deze zijn gescheiden van het normale overzicht, waarop nu enkel content van Facebook-vrienden te zien is. 

NB: De aparte Newsfeed werd kort daarna weer ingeperkt, en de posts worden inmiddels weer in de normale Newsfeed vertoond. Maar het losse onderdeel bestaat nog steeds – nu genaamd “Pagina’s”.

2018: Native video

Online video wordt meer en meer de norm. Ook Facebook gaat daarom onofficieel het gevecht aan met Youtube. Zo vinden er ontwikkelingen plaats die makers van content  stimuleren, bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om via het platform geld te verdienen met video’s. Video’s direct geplaatst op Facebook (zgn. “Native video’s”) krijgen een véél groter bereik dan andere content: gemiddeld 135% meer bereik dan afbeeldingen.

 

 

Bereik verandert: Waarom wordt je minder vertoond?

Allereerst zijn er meer adverteerders die meedingen om advertentieruimte. Op basis daarvan heeft Facebook het aantal plaatsingen met advertentieruimte vergroot, voornamelijk in de Newsfeed, waardoor er minder ruimte is voor organische berichten.

Daarbij maakt het steeds meer uit of je post vanaf een persoonlijke pagina of een organisatie pagina. Vooral het bereik van laatstgenoemde is in de laatste jaren flink afgenomen.

 

 

Welke signalen gebruikt Facebook om het bereik van organische content te bepalen?

De belangrijkste signalen die Facebook gebruikt om populariteit te bepalen:

Delen van content via Facebook Messenger
Likes en betrokkenheid acties bij de content
Meerdere reacties op de content

Daarbij verschilt het per type content die je post – video heeft sinds 2018 bijvoorbeeld een veel groter bereik ten opzichte van posts met afbeeldingen.

Organic reach - Content type (credit: Growthrooks)

Geen organische reach… dús moet je adverteren om bereik te halen?

Nee, niet per sé. Het ligt aan de doelstelling.

Wil je een publiek bereiken dat al betrokken is bij jouw berichten, dan is een organisch bericht de juiste manier. Je bereikt dan gemiddeld 10% van de volgers.

Wil je een nieuwe doelgroep aanspreken, dan is vaak adverteren de enige mogelijkheid. Dat hoeft niet duur te zijn en ook hier is het belangrijk om een duidelijke doelstelling te bepalen.

 

Bonus tip: Post boosts

Als je adverteert, gebruik dan nooit de “promote post” knop. Deze knop richt jouw bericht op mensen die vaker betrokkenheidsacties uitvoeren. Dus niet per se mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bericht. Ook heb je geen mogelijkheden tot conversie optimalisatie en wordt je beperkt in het aanspreken van een nieuw publiek.

Gebooste posts worden meer vertoond aan profielen die vaker een like of comment uitdelen. Dit strookt vaak in tegen het doel — verkopen, bereik of betrokkenheid van mensen die weinig likes of comment uitdelen (maar er misschien wel één voor jou overhebben).

 

Meer vragen over Social

Wil je meer weten over sociale media kanalen en hoe de algoritmes achter deze platformen werken, neem dan contact op. Bekijk onze cases of lees meer over de campagnes, trainingen en audits die wij verzorgen op onze blog!